Hej alle sammen!
Jeg har prøvet denne syntese to gange, og her er min konklusion på den.
For det første er jeg langt fra uddannet kemiker, så det, jeg siger, skal tages med et gran salt. Du er velkommen til at rette det, jeg siger.
Reaktionerne og mekanismerne er resultatet af min forskning og min forståelse af syntese, og de er derfor også åbne for kritik.
Jeg så bare, at mange mennesker allerede havde diskuteret emnet, så jeg håber ikke, at mit indlæg bliver overflødigt. Linket i slutningen af mit indlæg er også allerede blevet postet om emnet. Beklager, hvis du ikke lærer noget af mit indlæg.
Trin 1: krydset aldolkondensation :
Normalt bruger vi et lille overskud af MEK i denne reaktion, fordi ketoner kan selvkondensere, men denne reaktion er termodynamisk afvigende og vil blive udført op til maksimalt 5% i den litteratur, jeg har været i stand til at finde. Ikke desto mindre kan benzaldehyd ifølge denne artikel reagere med det endelige produkt, hvilket ville sænke udbyttet betydeligt, og derfor bruges der overskydende MEK for at sikre, at benzaldehydet reagerer med det rigtige molekyle. (Ifølge samme artikel er destillation mellem krydset aldolkondensation og Baeyer-Villiger-oxidation desuden ikke nyttig, da biprodukterne ikke vil reagere under Baeyer-Villiger-oxidationen og kan elimineres med den næste destillation). Jeg spekulerede på, om det ikke ville være bedre at tilføje benzaldehydet dråbe for dråbe, hvilket ville sikre, at der var et overskud af MEK, og dermed forhindre benzaldehydet i at reagere med det nydannede produkt. Og da aldol-selvkondensation af ketoner ikke er særlig gunstig, kan det være bedre for udbyttet at gå frem på denne måde. Men som sagt skal det, jeg siger, verificeres.
Som katalysator kan vi normalt bruge enten en syre eller en base til aldolreaktioner. Jeg går dog ud fra, at vi her bruger en syre for at undgå en Cannizzaro-reaktion, fordi benzaldehyd ikke er enoliserbart. Ved at bruge en syrekatalysator går vi gennem dannelsen af en enol i stedet for enolatet.
Som syrekatalysator forsøgte jeg mig med en kraftig tilsætning af koncentreret H2SO4 første gang, jeg lavede denne reaktion, og anden gang tilsatte jeg kun et par dråber. Forskellen, jeg bemærkede mellem de to, var, at hvis der blev tilsat for meget H2SO4, blev produktet polymeriseret, hvilket gjorde destillation næsten umulig på grund af bumping.
Krydset aldolkondensation vil føre til 3-methyl-4-phenyl-3-buten-2-on.
Til Baeyer-Villiger-oxidation ville jeg prøve perborat eller natriumperkarbonat. Det eneste problem, jeg så ved at bruge natriumperkarbonat, var, at det ville reagere med GAA og gradvist neutralisere det. Og det er faktisk en ret dårlig idé, efter at have prøvet det i lille skala. Perkarbonat har svært ved at blive opløst og har brug for et medium, der indeholder lidt mere vand. Når det er gjort, skal man være forsigtig med ikke at frigive for meget CO2. Pereddikesyre dannes in situ og omsættes med 3-methyl-4-phenyl-3-buten-2-on. For at få mit perkarbonat til at opløses, tilsatte jeg lidt H2O2. Men jeg vil sige, at hvis du ikke har 50 % H2O2, skal du ikke spilde din tid på denne syntese. Og det er min konklusion. Selvom denne syntese kan virke attraktiv, er den kedelig og arbejdskrævende, især med alle disse vakuumdestillationer (jeg har prøvet uden, det virker, men fører til arbejde med høje temperaturer, og det er endda lykkedes mig at ødelægge produktet på den måde!) Så jeg vil råde alle til at bruge en anden syntesemetode. Det lykkedes mig at få, hvad jeg tror var det ønskede produkt i sidste ende, men efter min mening ikke nok til at retfærdiggøre hele proceduren. For dem, der vil vide mere, anbefaler jeg at læse artiklen, søge efter "Two dogs aldol" og lære om aldolreaktionens mekanismer, Baeyer-Villiger-oxidation og hydrolyse af estere.
Scribd er verdens største sociale læse- og udgivelsesside.
www.scribd.com