Fenylaceton (P2P)-syntes från bensaldehyd med butanon

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Även i en nedskalad version.
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,022
Points
93
Överskottet fungerar som ett lösningsmedel för reaktionen. När det gäller tillgänglighet, försök att använda matvinägerkoncentrat. Men med ett överskott av vatten måste du tänka på ett ytterligare lösningsmedel.
 
Last edited:

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Inga problem
Inga problem att hitta 60 % koncentration i stora mängder. Skulle det räcka, eller måste jag torka ut det först?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,022
Points
93
Ja, snarare kommer ett överskott av vatten att göra instabil syra, såvida det inte fungerar på plats, men det är osannolikt att det är i tid. Du kan prova destillation eller extraktion.
 
Last edited:

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,022
Points
93
Det finns också en alternativ väg. Använd väteperoxid och soda (natriumkarbonat, Na2CO3) för att skapa natriumperkarbonat, ett starkt oxidationsmedel, liksom perättiksyra. Reaktionen blir annorlunda, men i slutändan med samma resultat.

Edit: snarare kan bakpulver (NaHCO3) användas för att bilda en epoxid följt av hydrolys (analog Weitz-Scheffer epoxidationsreaktion)
 
Last edited by a moderator:

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
så, tror du att vi kan göra 2-Acetoxy-1-fenyl-1-propen med natriumperkarbonat ? någon idé för receptet ?
 

Mr.Blanks00

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 2, 2022
Messages
43
Reaction score
19
Points
8
hej, trevligt att träffa dig, jag är en ny deltagare här från Indonesien, jag skulle vilja fråga alla kemister, jag gjorde p2p från penylättiksyra och bly och glacialsyra i rostfria flaskor, jag fick nästan 100% gul och röd olja och vatten, jag skulle vilja fråga om den gula oljan är penylaceton, och hur man tvättar den från andra föroreningar, tack till alla kemister som är villiga att svara på mina frågor.
 

Mr.Blanks00

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 2, 2022
Messages
43
Reaction score
19
Points
8
hej, trevligt att träffa dig, jag är en ny deltagare här från Indonesien, jag vill fråga alla kemister, jag gjorde p2p från penylättiksyra och bly och glacialsyra i en rostfri stålflaska, jag fick nästan 100% gul och röd olja och vatten, jag vill fråga om den gula oljan är penylaceton och hur man tvättar den från andra föroreningar, tack till alla kemister som vill svara på min fråga.
 

cokemuffin

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 11, 2022
Messages
66
Reaction score
27
Points
18
Vad skulle du föreslå att man använder om kloroform inte finns tillgängligt?
 

Jamroz

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 16, 2022
Messages
16
Reaction score
2
Points
3
Jag kommer att förbereda hcl-gas från svavelsyra och saltsyra, kan någon berätta för mig vilken mängd jag behöver hcl och h2so4? när jag vet att jag har lagt till tillräckligt med gas?
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Jag kan berätta för dig att i samma reaktion, nedskalad, använde de 200 g bensaldehyd till 300 g MEK. Jag är inte säker på vilken av dessa som du baserar din gastillsats på, men de tillsatte tills blandningen var 40 G tyngre. Så återigen är jag inte säker på om du kan interpolera det med bensaldehyden eller MEK beroende på vilken skala du använder men jag vet att vikten kom från en bra resurs. Med denna reaktion på denna webbplats använder de en 50/50 bensaldehyd MEK. Jag kan försöka titta runt och jag meddelar dig om jag hittar något konkret
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Jag skulle säga DCM, men jag kan ha fel
Du gör också enkelt kloroform genom att reagera kall 0 * C blekmedel med aceton i stoechiometriska mängder med ett litet 10% ish molärt överskott av blekmedel. Nilered har en video.
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Föreställ dig hur många flaskor blekmedel du skulle behöva använda för att tillverka den kloroform som behövs för en större reaktion. Jag vet att toulen fungerar alldeles utmärkt och eftersom det är lätt att köpa är det vad jag skulle använda
 

cokemuffin

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 11, 2022
Messages
66
Reaction score
27
Points
18
Jag såg videon, men jag är främst intresserad av storskalig tillverkning, att få 6l kloroform på det sättet är inte riktigt billigt och effektivt. Jag kommer förmodligen att försöka ytterligare klorera DCM till kloroform.
 

TotalSynthesis

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 17, 2022
Messages
82
Reaction score
46
Points
18
Har någon provat detta med caros syra istället för GAA?
Det borde få ett mycket bättre utbyte, åtminstone antar jag att jag läste det någonstans men kan inte hitta något papper.

På Peracetic sätt kommer GAA också att vara lösningsmedlet men när jag använder Caros syra antar jag att vår prekursor inte kommer att vara löslig i H2SO4 H2O2-blandningen. Någon idé vilket lösningsmedel som kan användas med Caros ?
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Jag skulle vara lite försiktig med att blanda en keton med karossyra ...
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
måste vi få en viss PH eller något?
om vi gör metoden i en lägre mängd, är det 1,5 timmar också?
 

Mo0odi

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Aug 26, 2022
Messages
148
Reaction score
54
Points
28
Metyletylketon finns det ett alternativ

💝tack alla
 
Last edited:

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Jag kommer att prova denna syntes med diklormetan (DCM). Jag ser inte att detta är ett problem bara att det kommer att vara tyngre än vatten. Någon anledning att inte använda lättillgänglig DCM och synt Kloroform?
 
Top