Hej alla!
Jag har försökt den här syntesen två gånger, och här är min slutsats om den här.
För det första är jag långt ifrån någon utbildad kemist, så det jag säger bör tas med en nypa salt. Korrigera gärna det jag säger.
Reaktionerna och mekanismerna är resultatet av min forskning och min förståelse för syntes, och är därför också öppna för kritik.
Jag såg bara att många människor redan hade diskuterat ämnet, så jag hoppas att mitt inlägg inte blir överflödigt. Dessutom har länken i slutet av mitt inlägg redan publicerats om ämnet. Ledsen om du inte lär dig något av mitt inlägg.
Steg 1: korsad aldolkondensation :
Normalt använder vi ett litet överskott av MEK i denna reaktion eftersom ketoner kan självkondensera, men denna reaktion är termodynamiskt avvikande och kommer att göras upp till högst 5% i den litteratur jag har kunnat hitta. Enligt detta papper kan dock bensaldehyd reagera med slutprodukten, vilket skulle sänka utbytet kraftigt, därav användningen av överskott av MEK för att se till att bensaldehyden reagerar med rätt molekyl. (Enligt samma artikel är destillation mellan korsad aldolkondensation och Baeyer-Villiger-oxidation dessutom inte användbar, eftersom biprodukterna inte reagerar under Baeyer-Villiger-oxidationen och kan elimineras med nästa destillation). Jag undrade om det inte vore bättre att tillsätta bensaldehyden droppe för droppe, vilket skulle säkerställa att det fanns ett överskott av MEK och därmed förhindra att bensaldehyden reagerade med den nybildade produkten. Och eftersom aldolens självkondensation av ketoner inte är särskilt gynnsam, kan det vara bättre för utbytet att fortsätta på detta sätt. Men som sagt, det jag säger måste verifieras.
Som katalysator kan vi normalt använda antingen en syra eller en bas för aldolreaktioner. Jag antar dock att vi här använder en syra för att undvika en Cannizzaro-reaktion, eftersom bensaldehyd inte är enoliserbar. Genom att använda en syrakatalysator går vi igenom bildandet av en enol i stället för enolatet.
Som syrakatalysator provade jag en kraftig tillsats av koncentrerad H2SO4 första gången jag gjorde denna reaktion, och andra gången tillsatte jag bara några droppar. Skillnaden jag märkte mellan de två var att om för mycket H2SO4 tillsattes polymeriserades produkten, vilket gjorde destillation nästan omöjlig på grund av bumpning.
Korsad aldolkondensation kommer att leda till 3-metyl-4-fenyl-3-buten-2-one.
För Baeyer-Villiger-oxidation ville jag prova perborat eller natriumperkarbonat. Det enda problemet jag såg med att använda natriumperkarbonat var att det skulle reagera med GAA och gradvis neutralisera det. Och det är faktiskt en ganska dålig idé, efter att ha provat det i liten skala. Perkarbonat har problem med att lösas upp och behöver ett medium som innehåller lite mer vatten. När det är gjort måste man vara försiktig så att man inte släpper ut för mycket CO2. Perättiksyra bildas in situ och reagerar med 3-metyl-4-fenyl-3-buten-2-on. För att få min perkarbonat att lösas upp tillsatte jag lite H2O2. Men jag skulle säga, om du inte har 50% H2O2, slösa inte bort din tid på denna syntes. Och det är min slutsats. Även om denna syntes kan verka attraktiv är den tråkig och arbetsintensiv, särskilt med alla dessa vakuumdestillationer (jag har provat utan, det fungerar, men leder till att arbeta med höga temperaturer, och jag har till och med lyckats förstöra produkten på det sättet!) Så jag skulle råda alla att vända sig till en annan syntesmetod. Jag lyckades få fram vad jag tror var den önskade produkten i slutändan, men enligt min mening inte tillräckligt för att motivera hela proceduren. För de som vill veta mer rekommenderar jag att läsa tidningen, söka efter "Two dogs aldol", lära sig om mekanismerna för aldolreaktion, baeyer-villiger-oxidation och hydrolys av estrar.
Scribd är världens största sociala läs- och publiceringssite.
www.scribd.com