Har någon lyckats med den här synthen? Jag sover inte, äter inte, tänker och tänker om och om igen.
Första frågan handlar om Pd/C 10 % (50 % vatten-våt). Detta som jag vet hänvisar till vattensuspensionen. Det ser enkelt ut, men det är det inte: det jag inte kan bekräfta är vikten. Som det sägs, för experimentet användes Pd/C enligt nedan: "0,34 g 10% palladium på kol (50% vatten vått)"
Betyder det att 0,34 g 10% Pd / C + 0,34 g vatten vände sig till suspensionen? Eller är det 0,34 g färdig suspension, dvs. 0,17 g Pd/C + 0,17 g vatten?
Andra svåra frågan om avgasning. CO2 uppträder som biprodukt av denna reaktion. En relativt liten del av den kommer att lösas i etanol, som jag uppskattar cirka 15%. Ytterligare 10% kommer att fylla reaktorn. För resten av CO2 krävs avgasning. Även om H2 appliceras under 2 atm kommer det inte att lösa problemet (eller så måste vi applicera H2 under 10 atm, det är en galen historia ahahahah).
Frågan är HUR i helvete man ska bestämma punkten för att låsa H2 och avgasa reaktorn från CO2?