Etylacetat är ett mycket praktiskt lösningsmedel men det begränsas av höga koncentrationer av starkare svaga baser (MeNH2) eller till och med utspädda lösningar av starka baser (KOH) samma med syror, arbeta alltid så snabbt som möjligt när du har pH långt från 7 så rotavap före försurning kan hjälpa till vid bearbetning av en stor sats men jag skulle göra det snabbt och evap bara hälften av grejerna eller så ... DCM är mycket bättre för detta och kokar också under 50C. Lösningen som ska surgöras är bäst utspädd med kall aceton eller'och eter med syran också utspädd eller inte beroende på kvantitet, kanske till och med gasning kan vara ett bättre alternativ om du gör mycket. Bensen ska undvikas till varje pris, toluen och xylen gör saker blå / svarta. Jag försöker aldrig DCM tillsammans med AcOEt i en blandning och sedan snabbt avdunsta (från en kristalliserande skål med omrörning på värme eller vattenbad för produktens säkerhet), förhållandet antar jag att det är avgörande eftersom den ena sjunker till botten och den andra flyter över vatten så det är säkrare att utföra i en av dem och sedan extrahera vattenskiktet med den andra.