Ethylacetaat is een zeer praktisch oplosmiddel, maar het wordt beperkt door hoge concentraties van sterkere zwakke basen (MeNH2) of zelfs verdunde oplossingen van sterke basen (KOH). Hetzelfde geldt voor zuren, werk altijd zo snel mogelijk als je de pH ver van 7 hebt, dus rotavap voor het aanzuren kan helpen bij het verwerken van een grote batch, maar ik zou het snel doen en slechts de helft van het spul verdampen of zo... DCM is hiervoor veel beter en kookt ook onder de 50C. De aan te zuren oplossing kun je het beste verdunnen met koude aceton of'en ether met het zuur ook verdund of niet afhankelijk van de hoeveelheid, misschien is vergassen zelfs een betere optie als je veel maakt. Benzeen moet je ten koste van alles vermijden, tolueen en xyleen maken dingen blauw/zwart. Ik heb nooit DCM samen met AcOEt in een mengsel gedaan en dan snel verdampt (uit een kristalliseer schaal met roeren op warmte of waterbad voor de veiligheid van het product), de verhouding is denk ik cruciaal omdat de ene naar de bodem zinkt en de andere boven water drijft, dus het is veiliger om in een van beide te werken en dan de waterlaag met de andere te extraheren.