Ethylacetat er et meget praktisk opløsningsmiddel, men det er begrænset af høje koncentrationer af stærkere svage baser (MeNH2) eller endda fortyndede opløsninger af stærke baser (KOH), det samme med syrer, arbejd altid så hurtigt som muligt, når du har pH langt fra 7, så rotavap før forsuring kan hjælpe, når du behandler en stor batch, men jeg ville gøre det hurtigt og kun fordampe halvdelen af stoffet eller deromkring ... DCM er meget bedre til dette og koger også under 50C. Opløsningen, der skal syrnes, fortyndes bedst med kold acetone eller ether, hvor syren også fortyndes eller ikke fortyndes afhængigt af mængden, måske er det endda en bedre løsning at gasse den, hvis du laver meget. Benzen skal for enhver pris undgås, toluen og xylen gør tingene blå/sorte. Jeg prøver aldrig DCM sammen med AcOEt i en blanding og fordampes derefter hurtigt (fra en krystalliserende skål med omrøring på varme eller vandbad for produktets sikkerhed), forholdet antager jeg, at det er afgørende, da den ene synker til bunden og den anden flyder over vandet, så det er sikrere at udføre i en af dem og derefter udtrække vandlaget med den anden.