Question Kan jeg bruge dette til acetyleringer?

Dr.Mirakulix

Don't buy from me
Resident
Joined
May 14, 2023
Messages
25
Reaction score
19
Points
18
Hej folkens,

Jeg har brug for et acetyleringsmiddel, eddikesyreanhydrid for at være præcis (jeg vil ikke rode rundt med unødvendigt giftige ting som acetylchlorid).
Anyways, mens jeg kiggede rundt, fandt jeg dette produkt (og kun dette produkt):

CwN937DJhU

(Titlen siger ' Eddikesyre 100%' på tysk)

Er det det samme som AA? Det er et reguleret stof i mit land, men kun i den generøse mængde på 100 l og opefter. Ikke desto mindre virker det ret svært at skaffe noget her. Selv iseddikesyre er ret sjældent at få fat i på lovlig vis. 🤔

Kort sagt: Er dette produkt eddikesyreanhydrid og kan det bruges til acetyleringer?

Og hvad så? Er det sikkert at bestille dette, eller vil det øjeblikkeligt sætte enhver køber på en slags most-wanted-by-goverment-liste, som en honningkrukke? 🥴 Skal jeg tage nogen udførlige og særlige forholdsregler, før jeg køber dette produkt?

Tak på forhånd! 😊
 
Last edited:

archae

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 25, 2022
Messages
77
Reaction score
65
Points
18
Dette er ikke eddikesyreanhydrid. Det er eddikesyre. Det er forskellige kemikalier. Hvis du er i tvivl, kan du tjekke forbindelsernes CAS-nummer, da det gør navnene helt entydige. Hvis de har samme CAS-nummer, er det den samme forbindelse.

Hvad er det, du vil acetylerer? Nogle gange kan man bruge GAA. Hvis det er morfin, er det måske muligt at bruge dette, når man tilsætter svovlsyre som katalysator, men denne rute er ikke særlig godt beskrevet i litteraturen.
 

Dr.Mirakulix

Don't buy from me
Resident
Joined
May 14, 2023
Messages
25
Reaction score
19
Points
18
Hej og tak for dit svar! Åh, det er trist. Jeg gættede på, at det måtte være anhydrid, fordi det er 100 % rent, men det lader til at være en fejl i min tankegang. Jeg troede, at 99% = GAA, 100% = AA?

Ja, jeg ville acetylere morfin (morfinbaseekstrakt for at være helt præcis). Tak for tippet! Jeg kan få fat i noget GAA, men jeg har ikke nogen idé om svovlsyre? Det ser ud til, at der er brug for nogen til at eksperimentere, hvis dette ikke er dokumenteret godt ;-)

Edit: Min forskning syntes at vise, at denne eddikesyre 100 % faktisk er GAA. Så jeg vil købe den uanset hvad og lede efter en brugbar katalysator til reaktionen. 👍🏻
 
Last edited:
View previous replies…

Dr.Mirakulix

Don't buy from me
Resident
Joined
May 14, 2023
Messages
25
Reaction score
19
Points
18
Hej og tak for forklaringen! Så dybest set betyder det, at jeg er nødt til at bruge det, jeg kan få her, og (det var min oprindelige plan) gå efter at syntetisere 6-MAM med iseddikesyre.

Med hensyn til katalysatoren: Ved du, om man kunne bruge en alternativ katalysator i stedet for svovlsyre (måske HCl 37%?) Den eneste måde, jeg kender til at købe det i håndkøb, ville være batterisyre, og jeg ville ikke have det godt med at bruge det på noget, der er beregnet til konsum. Og at købe det i løs vægt fra Kina virker heller ikke som en god løsning, da jeg kun skal bruge nogle få ml :-/
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,661
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Så vidt jeg ved, kan man få 3-MAM fra morfin. 6-MAM kan fås fra heroin. Jeg har ikke fundet nogen oplysninger om alternative måder. Jeg tror, det er umuligt at bruge HCl som katalysator i denne syntese.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Acetylering med eddikesyre producerer den såkaldte "tjæreheroin". Eddikesyreanhydrid fremstilles let af acetylchlorid, det er bare at tilsætte chlorid til GAA og destillere IIRC, du finder mere detaljerede oplysninger i sciencemadness.org kemi wiki, med links til relaterede tråde.
Acetylchlorid fra Polen, jeg gætter på, at du kender stederne. Det kan også fungere med benzoylchlorid, som fås i Holland. Butikken bør være kendt.

H2SO4 kan i denne type reaktioner erstattes af metafosforsyre, som kan købes eller fremstilles ved at opvarme H3PO4 til ca. 150 °C i længere tid, indtil der kun er en krystallinsk masse tilbage, som, hvis man venter længe nok, overvejende består af metafosforsyre. Det fungerer meget godt og rent som katalysator, men det tager tid at gøre sit arbejde, dagevis.
Andre katalysatorer kan være tosinsyre (vandfri) eller trifolsyre.
 

Dr.Mirakulix

Don't buy from me
Resident
Joined
May 14, 2023
Messages
25
Reaction score
19
Points
18
Tak for dit svar!

I min søgen efter mere information om denne reaktion fandt jeg i et andet forum nogle rapporter om folk, der med succes havde brugt iseddikesyre med natriumacetat som katalysator til at danne 6-MAM fra morfin. Jeg vil gerne eksperimentere med denne rute, men jeg undrede mig over og forsøgte at finde ud af, hvor meget natriumacetat der ville være brug for, og hvordan man skulle fjerne katalysatoren fra det endelige produkt. Folkene derovre fortalte, at man kan beregne stoksiometrisk, hvor meget natriumacetat der er brug for, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte med det.
Undskyld for så mange nybegynderspørgsmål, jeg håber ikke, at jeg allerede går dig på nerverne, og at nogen kan hjælpe mig. 😊
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Du ville spare dig selv for mange (virkelig mange) problemer og smerter, hvis du koncentrerede dig om at skaffe eddikesyreanhydrid eller de kemikalier, der er nødvendige for at fremstille det. Det skyldes det simple faktum, at eddikesyreanhydrid er den reaktand, der gør det muligt for dig uden seriøs erfaring med kemi at lave heroin ud af morfin.

I 20+ år med on and off dabbling i lægemiddelkemi ændrede jeg mig fra en person, der led af vrangforestillinger om, at alt skulle være OTC, til en person, der hellere bruger mere tid på at købe forstadier og kemikalier af høj kvalitet, da selv med dem ved hånden og en anstændig forståelse af kemien og god laboratoriepraksis er det oftere end ikke stadig ikke så let, som det ser ud.
 
Top