Du måste ha följande variabler i åtanke
- volymen eller "utrymmet" där Al kan interagera med HgCl2
- Al:s ytarea
- den tid som krävs för amalgamering
- volymen av det använda lösningsmedlet
- det använda lösningsmedlet
När det gäller lösningsmedlet ska man helt enkelt alltid (och jag menar alltid) använda metanol. Det är enkelt och rakt fram.
De andra variablerna är beroende av varandra. Den enda variabeln som du bör hålla konsekvent är Al. När du har fastställt villkoren för hur din Al-källa kommer att reagera med HgCl2 kan du gå vidare med volymerna av lösningsmedel som behövs och förhållandet mellan Al:HgCl2
I allmänhet vill du hålla utrymmet där Al och HgCl2 möts mycket litet. En kolv med rund botten uppnår detta enkelt eftersom den krymper i botten.
Det är genom att begränsa en våldsam reaktion som man uppnår höga utbyten. I huvudsak, med en reaktorkolv eller rund bottenkolv med det enda avgaset som är en eller två kondensorer, kan du skapa tillräckligt med tryck för att träffa 90-92% avkastning.
Du kan också skapa tillräckligt med tryck för att alkoholen inte längre går upp i kondensorerna och en av dina arbetare bestämmer sig för att lossa den elektriska tejpen runt en propp för att minska trycket och gör en backflip tillsammans med 45/50-proppen som skjuter mot taket med ett hälsosamt stänk av slam, varav mycket landade på visiret på hans 3M 7800-serie andningsskydd. På något sätt uppnådde stlll en 77% avkastning.
Nu kommer vi tillbaka till trumfrågan. Jag har aldrig försökt att försegla trumman eller göra vad du föreslår. Det kan fungera, jag skulle ha försökt det men min pensionering kom tidigare. Visst värt ett försök.
Tänk nu på trummans form. Den är bred. Om du vill skapa katalysatorn i trumman måste du kanske luta den för att hålla volymen låg. Du kan också skapa katalysatorn i en stor bägare eller erlenmeyer och dumpa den i Schiff-basen som redan skapats i trumman.
Du kommer inte att uppnå dessa 90% + utbyten men vad ett prisvärt och lätt att förvärva reaktionskärl.