Hej, jag behöver lite hjälp, jag har haft två försök till denna syntes (främst festers version) och jag behöver assisstance? Jag börjar igen från början.
här är en annan version av syntesen jag försöker men jag har några frågor!
Syntes av efedrin/psuedoefedrin
Syntes av efedrin
Efedrin syntetiserades med hjälp av det förfarande som beskrivs av Painter och Pigou [7] med
mindre modifieringar.
En blandning av N-metylalanin (1 g) och bensaldehyd (1,2 mL) i DMSO omrördes och
omrördes och upphettades vid 130°C under 1 timme. Ättiksyralösning (5%, 10,3 mL) tillsattes till
reaktionsblandningen och återflödade. Efter 4 timmar fick blandningen svalna. DCM (50 mL)
tillsattes till blandningen och extraherades med 3 x 50 mL H2O. Den vattenhaltiga fasens pH
vattenfasen justerades till 10 med 10% NaOH (aq) och extraherades med 3 x 60 mL DCM. De
kombinerade DCM-extrakten torkades över vattenfritt natriumsulfat och indunstades till
under reducerat tryck, varvid efedrin/pseudoefedrin (0,79 g) erhölls som en vit,
vaxartat fast ämne.
1. Hur mycket dmso ska jag använda? 250 ml?
2. n-metyl-dl-alanin 25 g?
3. bensaldehyd 30 ml?
4. återflöde vid 120-130 grader celsius tills reaktionen slutar fräsa Co2 (40 - 60 minuter)
5. 5% ättiksyralösning 280mls?
6. Återflöde i 4 timmar?
7. låt svalna i en 1ltr masonburk
nu är det här där jag är lite förvirrad!
dcm (50 ml)? tillsätts till blandningen och extraheras med 3 x 50 ml? delar av H20, separeras dcm och tvättas sedan med h2o?, eller absorberar dcm produkten och tvättas sedan med h2o och produkten går tillbaka till h2o-skiktet? finns det ett behov av att ph ändras i det steget?
justerar jag sedan vattenblandningens ph till ph 10 med 10% naoh-lösning? extrahera sedan med 3 x 60-100 ml delar av dcm? kombinera dcm-extrakt och torka med vattenfritt magnesiumsulfat? sedan från denna punkt avdunstar jag till torrhet och förhoppningsvis får ett vitt vaxartat fast ämne eller finns det ett förfarande för att få det att kristallisera?
mina tidigare två försök där ett misslyckande slutade jag med en fruktansvärd oljig / vaxartad mörk orange röra, som försökte festers syntes, inte bra! 6 timmar är för lång
om någon av experterna kunde hjälpa mig skulle det vara mycket uppskattat eller om det finns några andra äldre killar eller tjejer på den här webbplatsen som någon skulle rekommendera kan du rikta mig mot dem så att jag kan få de svar jag söker?