- Reaction score
- 0
Låt oss diskutera en möjlig syntesväg för L S D
Kära designalkemister som strävar efter kunskap,
Jag skriver till er idag med en nästan febril entusiasm för att dela med mig av en idé som har jäst i mitt huvud i flera veckor. Jag tror att jag har skymtat en möjlig syntes för att få den mycket berömda lysergsyradietylamidmolekylen.
Jag uppmanas att lämna in denna teori till granskning av skarpa och nyfikna sinnen som ditt, vem annars än du för att kunna chatta om detta så spännande ämne? Endast ett uppriktigt utbyte och en lugn diskussion mellan likasinnade kan polera idéer och föra dem närmare och närmare sanningen. Jag hoppas att vi kan etablera en dialog mellan jämlikar där ärlig nyfikenhet och vilja att byta perspektiv råder.
Jag vet att många av er ägnar sömnlösa timmar åt tankar som den jag nu vill förklara. Det är därför jag är så säker på att ni kommer att kunna bedöma den rättvist och förfina den med era värdefulla iakttagelser. Jag ber er att hjälpa mig att förfina denna intuition som har fängslat mig. Jag är övertygad om att detta samtal kommer att göra det möjligt för oss alla att öka vår förståelse för komplexa ämnen som väcker vår intellektuella nyfikenhet och att mätta vår lärdomsanda.
Jag sänder dig mina varmaste hälsningar och ser fram emot att inleda ett samtal med dig som är lika spännande som konstruktivt. Forskning kräver gemensam uthållighet. Härnäst ska vi se reaktionsmekanismen som undertecknad utvecklade med penna och papper
Visa bifogad fil DgRb7meqh8.jpg
Här beskriver vi bildandet av lysergsyraacetatestern. Som vi kan se är vi i närvaro av en förestringsreaktion av acetyleringstypen som märkligt nog i denna reaktion finns det inga alkoholer. Jag tog inte detta förslag ur fickan, den här idén designades och kommenterades högt av en doktor i organisk kemi. "Efter att ha klargjort denna avgrund, ganska ett frågetecken, låt oss fortsätta." Nästa kommer vi att se porträttet av reaktionsmekanismen för nukleofil substitution. Reaktionen mellan lysergsyraacetatester och dietylamin för att bilda LSD Visa bifogad fil
Visa bifogad fil yTOmtocFDl.jpg
I synnerhet är det en bimolekylär nukleofil substitution (SN2) som följer följande steg:
1. Dietylamin fungerar som en nukleofil och donerar ett par elektroner för att bilda en kovalent bindning med acetatgruppens sp3-kolatom.
2. Detta orsakar samtidig klyvning av C-O-bindningen i acetatgruppen.
3. Syret i acetatgruppen lämnar med elektronparet och bildar en acetatjon.
4. Under tiden förblir kolet fäst vid dietylamino-nukleofilen med en ny C-N-bindning.
5. Mekanismen är samordnad, dvs. den sker i ett enda steg och utan bildning av karbokationiska intermediärer.
Därför är det specifikt en bimolekylär nukleofil substitution (SN2) där dietylaminet fungerar som en nukleofil som ersätter acetatgruppen på esterns sp3-kol och slutligen bildar LSD-molekylen.
Jag ser fram emot dina kommentarer. Jag gör detta med gott humör och ser fram emot att få fler att prata med om den fascinerande organiska kemin.
Jag har också bemödat mig med att göra en syntes av dietylamin och en annan där jag spekulerar i utvinningen av lysergsyra. Vänta på nästa inlägg.