Question Hydrolys av N-metylacetamid

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
69
Jag försöker räkna ut hydrolysen av N-metylacetamid (förkortat NMA) för att få fram metylamin.

Jag skulle använda grundläggande hydrolys, så det kommer att finnas natriumacetat och metylamin i lösning. Natriumacetatet kommer sannolikt inte att störa en kvicksilveramalgamreduktion av olika ketoner, så jag är inte orolig för borttagning.

Jag vill veta hur mycket av varje reagens som ska reagera för att få en 40% lösning av metylamin.

Säg att man har 100 gram NMA; hur mycket vatten och natriumhydroxid kommer att behövas för att producera en 40% metylaminlösning?

loadingST

Don't buy from me
Resident
Language
🇧🇬
Reaction score
77
Lär dig om molarmassor (varje kemikalie har sin egen massa) så för att göra lika måste du kontrollera massorna och använda 1:1 molarmassa

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
69
Skulle jag alltså beräkna molmassorna för varje kemikalie, vatten, natriumhydroxid och NMA och använda ett förhållande 1 till 1 mellan dessa?

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
69
Jag försöker bara se till att jag förstår

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
69
Som i "använd vattenvikten av varje kemikalie för att göra molmassan till ett ett till ett-förhållande?

loadingST

Don't buy from me
Resident
Language
🇧🇬
Reaction score
77
Nmetylacetamid 73,09g en moll, naoh 39,9g, lös upp naoh i vatten och tillsätt långsamt till din Acetamide...

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
69
Jag förstår helt och hållet, och jag antar att en mol vatten också? Det borde vara 18 gram tror jag. Eller behövs det mer?