Jag bara undrar: nya tekniska lösningar vs karteller i Sydamerika

delkibrother

Don't buy from me
Resident
Reaction score
2
Detta är bara min allmänna undran över detta ämne.
Jag har tittat på många filmer och youtube-dokumentärer om karteller och vad som händer där i allmänhet. De är så rika och skulle kunna transportera alla slags saker (vapen/droger) genom gränsen.

Till exempel:
Ta en drönare (UAV), förbered den för en längre räckvidd, installera extra utrustning och bara flyga med den riktigt nära marken - plocka högre bara där staketet är. även om de amerikanska gränsen kommer att se att något flyger, är den tid som krävs för att vidta åtgärder för lång. Samma sak gäller för undervattensbåtar: små ubåtar med många batterier + GPS + hårdkodad väg med destinationen....

Så som var är problemet?

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Även om de inte kan komma dit och stoppa en drönare ser de vart den tog vägen. Ubåtar är inte tillräckligt snabba för att köra ifrån båtar. De här sakerna är dyra, mänskliga mulor är billiga. Att förlora en miljon dollar drönare eller sub och $ 1 miljoner i droger är tufft även för de rika. Bättre att förlora 5 mulor som bär 2 kilo var och 10 som kommer igenom

delkibrother

Don't buy from me
Resident
Reaction score
2
? 1m$ för en UAV? nej, jag pratar om vanliga drönare - vanliga high-end, något för 10k-20k$ max; och ja: de kan spåra vart det gick, men de kommer inte att spåra var det tappade lasten :D Så du släpper lasten vid position X och flyger sedan vidare ytterligare 1 mil, lycka till med att hitta den. Upphämtningen av det tappade paketet kan göras nästa dag / vecka etc.
Och de där ubåtarna: jag pratar också om små ubåtar, som en skitbåt med max 30-50 kg last, utan människor.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Gränspolisen är inte länets sheriff. De har stora resurser. Beviset ligger i puddingen. Tror du att du är smartare än de som leder kartellerna? De som har all erfarenhet? De jävla kartellerna, de slarvar 🤷

Gordon Ramsay

Don't buy from me
Resident
Reaction score
685
Deals
65
Föreställ dig hur många UAV:er de skulle behöva för att transportera hela den volym som de exporterar dagligen :D Tillsammans med de många UAV-operatörerna...