TLDR: Nej, det gör det inte. Kreatin är säkert.
Lyssna nu, hundratusentals kroppsbyggare och idrottare tar kreatin dagligen utan problem. Du sprider bara vandringssägner och rädslor utan grund.
Kreatin är det mest studerade hälsotillskottet bakom vassleprotein och har konsekvent visat sig vara nästan oskadligt för kroppen. Under laddningsfaser kan idrottare konsumera så mycket som 20 gram om dagen i 10 dagar för att mätta sina muskler. Levern är inte involverad i kreatin-nedbrytning på något större sätt och har i allmänhet absolut ingen roll i den direkta utsöndringen, bara i omvandlingen till en mer vattenlöslig metabolit. Kreatin har aldrig kopplats till hudcancer, och jag har svårt att ens föreställa mig ett rimligt samband.
Att hitta något i urinen betyder dessutom absolut inte att det aktivt utsöndras av njurarna för att göra sig av med det. Har du hört talas om osmotisk jämvikt? Vänligen utbilda dig själv i dessa frågor innan du försöker passera som en expert på dessa ämnen, vilket jag tyvärr är för dig.
Och eftersom ett påstående inte har något värde utan bevis för att backa upp det, här är till dig:
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0173-z;
"Bredden och upprepningen av dessa resultat ger övertygande bevis för att kreatinmonohydrat tolereras väl och är säkert att konsumera hos friska otränade och utbildade individer oavsett ålder"