Skillnad i Leuckart-reaktion med formamid och ammoniumformiat

kosingo

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 9, 2022
Messages
1
Reaction score
2
Points
3
Hej killar,
Först vill jag säga vad ett trevligt forum detta är! riktigt intressant!
Jag har en fråga om Leuckart-reaktionen för att producera amfetaminer och kanske någon här kan hjälpa mig:
Litteraturen talar om två olika metoder för Leuckart-reaktionen: en med ammoniumformiat och en med formamid (eventuellt med myrsyra tillsatt). I vissa källor nämns att varianten med ammoniumformiat sägs vara mer effektiv, men jag ser mest beskrivningar med formamid här. Varför är det så att varianten med formamid är att föredra? Vad bör man tänka på i Leuckart-reaktionen med ammoniumformiat när det gäller temperatur och blandningsförhållande till BMK?
Tack på förhand för alla användbara svar.
 

workworkwork

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 22, 2022
Messages
74
Solutions
1
Reaction score
32
Points
18
Kanske bättre att fråga i tråden för Leuckart-metoden...
Jag sökte efter kemikalierna för att producera amfetaminer med Leuckart-metoden och blev intresserad av kalciumformiat eftersom billigare än ammoniumformiat. Alla av dem är att göra formamid tror jag?
Men jag slutade med Leuckart-metoden, nu ska jag prova Borohydrid-metoden :)
När jag får en anonym adress för att ta emot kemikalier kommer jag att prova Leuckart-metoden med formamid, eftersom formamid är lagligt och mycket billigt men inte kan skickas med vanlig post för beställningar större än 5l.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
180
Reaction score
84
Points
28
Var finns aminen i kalciumformiat? Du måste tillverka amiden från ammoniak (amin) och myrsyra (för att tillverka amiden). Men jag har också undrat varför formamid föredras här, eftersom många papper säger att ammoniumformiatvägen är mer effektiv väg. Även farbror Fester talar om formamid och naturligtvis N-metylformamid för att producera metylvarianten av benzedrin. Mycket konstigt, men nu försöker jag för första gången Leuckart med formamid, eftersom det är mycket lätt att producera från ammoniumformiat.
 
Top