"Heb ik een probleem?"

Chem-Safe

Chem-Safe - Energy Control
Joined
Feb 22, 2023
Messages
43
Reaction score
25
Points
18
Vooroordelen over drugs maken het moeilijk en hun overweging als de belangrijkste oorzaak wanneer iemand een stoornis in het gebruik van drugs ontwikkelt, kan het moeilijk maken om echt tot de kern van het probleem door te dringen. Voor sommige professionals is bijna elk ander drugsgebruik dan het sociaal geaccepteerde problematisch. Moralistische of overdreven benaderingen maken het moeilijk om de echte oorzaken te herkennen, te begrijpen en aan te pakken.

Veel van de boodschappen over drugs zijn negatief van aard en richten zich alleen op de risico's en problemen, zonder onderscheid te maken tussen die welke waarschijnlijk en frequent zijn en die welke anekdotisch of sporadisch zijn. Veel minder worden de geneugten erkend. Dit leidt tot een verlies aan vertrouwen in experts en het niet herkennen van situaties die echt gevaar met zich meebrengen. Aan de andere kant hebben we allemaal de neiging om ons gedrag als "normaal" te beschouwen en is zelfrechtvaardiging of zelfbedrog een veel voorkomende reactie wanneer zich moeilijkheden voordoen;

Wanneer mensen twijfels of vermoedens hebben, wordt het vaak aan een professioneel team overgelaten om te beoordelen of er al dan niet een probleem is. In werkelijkheid is het belangrijk om persoonlijk en diep na te denken over de mate van tevredenheid die ons gedrag en onze gewoonten in ons teweegbrengen. Of de genoegens groter zijn dan de risico's waaraan we onszelf blootstellen, of we echt het gevoel hebben dat we controle hebben over ons leven en of wat we doen ons in staat stelt het leven te leiden zoals we dat willen;

Het is geen kwestie van je onderwerpen aan een verhoor, maar van even stilstaan bij sommige aspecten. Misschien heb je niets om te veranderen. Misschien heb je jezelf sommige vragen niet eerder gesteld. Misschien kun je sommige dingen zelf veranderen, als je denkt dat dat nodig is. Het kan ook gebeuren dat je dingen moet veranderen, maar dat het je niet lukt. In dat geval kan er een probleem zijn. Soms worden problemen individueel opgelost, met de tijd of met de hulp van mensen die dicht bij je staan. Op andere momenten kan het advies of de steun van een professioneel team nuttig of zelfs noodzakelijk zijn;

Enkele overwegingen die we kunnen maken:
  • Waarom gebruik ik drugs en doe ik het op de manier die ik zou willen?
  • Hoe vaak doe ik het? Hoe vaak zou ik het willen doen?
  • Verandert mijn gebruik in de loop van de tijd, gebruik ik meer dan voorheen?
  • Wat is mijn sociale kring? Hoeveel van mijn vriendschappen zijn niet gerelateerd aan drugs? Heb ik vrije tijd zonder drugsgebruik?
  • Hoe ga ik doordeweeks om met dezelfde mensen met wie ik feest? Heb ik verschillende dingen geprobeerd? Ben ik geslaagd? Hoe heb ik me gevoeld?
  • Heb ik of had ik financiële problemen die verband houden met mijn drugsgebruik? Hoeveel geld geef ik uit? Heb ik moeite gehad om mijn uitgaven onder controle te houden? Heb ik dingen gedaan die ik normaal niet zou doen om aan drugs te komen?
  • Hoe vaak ben ik gestopt met het vervullen van mijn verplichtingen (werk, familie, studie...) na een feest? Hoe vaak heb ik seksuele relaties terwijl ik drugs gebruik? En zonder drugs? Voel ik me in deze zin op mijn gemak met mezelf?
  • Heb ik onder invloed van middelen dingen gedaan die ik onder normale omstandigheden niet zou doen? Hoe voel ik me daarbij?
  • Als ik een slechte ervaring heb, zorg ik er dan voor dat ik erachter kom wat er is gebeurd en hoe ik het kan voorkomen? Ken ik strategieën om risico's te beperken, maar pas ik ze niet toe?
  • Plan ik mijn consumptie of doe ik dat instinctief? Geef ik om de kwaliteit van de stoffen? Zijn de leveranciers betrouwbaar of test ik ze?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Zelfreflectie is heel belangrijk voor ons, maar de moderne wereld laat daar minder mogelijkheden en tijd voor over. Ik zou een paar vragen toevoegen aan de lijst, en in sommige zou ik de formulering veranderen - ik denk dat dit belangrijk is:
  • Heb ik gemerkt dat ik meer drugs moet gebruiken om dezelfde high te bereiken (tolerantie)?
  • Heb ik last van ontwenningsverschijnselen als ik geen drugs gebruik?
  • Hoeveel tijd denk ik aan drugs?
  • Blijf ik drugs gebruiken ondanks dat ik weet dat het problemen in mijn leven veroorzaakt?
  • Heb ik geprobeerd mijn drugsgebruik te verminderen of onder controle te houden, maar is dat niet gelukt?
  • Ben ik defensief of geheimzinnig als iemand het over mijn drugsgebruik heeft?

Toch is ons bewustzijn zo georganiseerd dat het, als het zichzelf van binnenuit beschouwt, overtuigende trucs kan bedenken in de antwoorden, waardoor het een beeld en een positie creëert die afwijken van de werkelijkheid. En hier is het belangrijk om te herkennen wanneer zelfreflectie een nuttige manier van controle is en wanneer het desinformatie of een rechtvaardiging voor gebruik is. Daarom bestaan alle beroepen die te maken hebben met psyche - in bepaalde, complexe en verwarrende situaties hebben we een blik van buitenaf nodig
 

NinjaFlakkaZombie

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 11, 2023
Messages
22
Reaction score
43
Points
13
Dit is allemaal goed en wel, maar ik ben de eerste om te beseffen dat ik helemaal verslaafd ben. Ik heb de vragen doorgenomen, maar de vragen die ik las, waren precies de reden waarom ik drugs gebruik. Ik kan niet omgaan met mensen of functioneren in de maatschappij zonder drugs. Ik ben een complete introvert en barricadeer mezelf in eenzaamheid als ik nuchter ben en doe altijd dingen waar ik spijt van heb als ik gebruik... het is een tweesnijdend zwaard. Ik ben momenteel aan het afkicken (omdat drugsverslaving me onlangs dakloos heeft gemaakt), maar in tegenstelling tot mijn andere afkickstops. Toen ik eenmaal overdag naar buiten mocht, ging ik meteen coke en injectienaalden kopen. Ik verspil de meeste injecties na mijn eerste 3 omdat ik niet in de ader kan blijven. Maar ik kan nog steeds niet stoppen en eerlijk gezegd ben ik op een punt dat ik het niet eens wil.

Ik geloof wel in schadebeperking. Ik deel nooit naalden. Ik doe mijn best om altijd een nieuwe te gebruiken.

Ik wou alleen dat ik makkelijker aders kon vinden.

BTW zelfs als je niet schiet. Deel nooit pijpjes of rietjes, hepatitis is geen grap. Gelukkig woon ik in een land waar gezondheidszorg gratis is en als een basisrecht wordt beschouwd en zodra mijn bloedtest positief was, kreeg ik een therapie van 3 maanden van 2 pillen per dag en hoewel het geen genezing is, ben ik niet langer besmettelijk en loop ik geen risico op leverschade... maar ik kan nog steeds een andere vorm van hepatitis krijgen en opnieuw behandeld moeten worden. Mijn punt is dat schadebeperking geen goed gevoel is dat je niet serieus hoeft te nemen. Zelfs als je alleen maar wiet rookt, moet je dat serieus nemen.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
De juiste woorden. Bedankt voor het delen. Als je iets wilt bespreken, wat dan ook, schrijf me dan in privéberichten
 
Top