Jeg har fundet en sådan kilde, men jeg er ikke sikker på, at den er nøjagtig, og jeg har ikke de nødvendige målinger.
Pregabalin, også kendt som β-isobutyl-γ-aminosmørsyre eller Lyrica, er en medicin, der bruges til at behandle epilepsi, neuropatiske smerter, angstlidelser og fibromyalgi.
Syntesen af pregabalin involverer flere trin med udgangspunkt i 4-methyl-2-pentanon. Her er en kort oversigt over synteseprocessen:
Omdannelse af 4-methyl-2-pentanon til 4-methylvalerophenon: I dette trin behandles 4-methyl-2-pentanon med ethylmagnesiumbromid for at give 4-methylvalerophenon.
Dannelse af enamin: 4-methylvalerophenon reageres med cyclohexanon i nærvær af base for at danne et enaminmellemprodukt.
Alkylering: Enaminmellemproduktet alkyleres med bromeddikesyre i nærvær af base for at danne det vigtigste mellemprodukt, 3-(2-bromacetyl)-4-methylvalerophenon.
Cyklisering: Nøglemellemproduktet cykliseres med ammoniak for at danne 3-(aminomethyl)-5-methyl-hexansyre, som derefter omdannes til pregabalin ved efterfølgende trin, der involverer beskyttelse og afbeskyttelse af aminogrupper.
Den komplette syntesereaktion kan repræsenteres som følger:
Nogle af disse materialer er ret dyre, men du kan få et kilo her til en meget billig pris, så jeg ville undersøge andre muligheder i stedet for at syntetisere det.