Der er brug for en ekspertudtalelse ASAP!

realh0bo

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Hej venner,

Jeg er ret ny på dette forum, men har kigget ind og ud i et stykke tid, jeg ved ikke, hvad den korrekte etikette er, så jeg vil bare dykke lige ned i det, jeg vil tale om.

Jeg skal være vært for en ted-talk med spørgsmålet: Hvad gør marihuana ved sindet og kroppen? Det er selvfølgelig et meget stort og åbent spørgsmål, der sandsynligvis har mange svar med endnu flere opfølgende spørgsmål, men mine intentioner var at gøre spørgsmålet bevidst bredt, da regeringsregulatorer har gjort forskning i stoffet begrænset i det sidste århundrede. Der er for meget at svare på, men der er stadig præcise svar at finde. Jeg forsøgte at opdele mit brede spørgsmål i mere præcise spørgsmål:

-------------------------------------------------------------------------
Hvordan påvirker marihuana motoriske funktioner? Specifikt når man dyrker sport eller kører bil (hvilket jeg af juridiske årsager ikke anbefaler eller støtter)?

Hvordan påvirker det gravide kvinder og et foster under udvikling?

Hvorfor får jeg lyst til at spise?

Er der virkelig en binær forskel mellem sativa og indica, eller er det ren placeboeffekt?

I hvor høj grad hæmmes den rationelle tankeproces, hvis overhovedet?
-------------------------------------------------------------------------

Jeg prøvede at lede efter disse ting i dette forum, Drug Users Bible og Wiki, men måske søgte jeg ikke hårdt nok (det gjorde jeg ikke).

Hvis nogen er i stand til at besvare disse spørgsmål eller henvise mig til et sted, hvor jeg kan finde svarene, ville det være fantastisk.

Og til alle, der siger: "Du kan bare slå det op på clearnet og få dine svar der" - det kunne jeg godt, men hvorfor gøre det, når jeg har folk, der faktisk er interesseret i at fremme forskning i marihuana på trods af regler bogstaveligt talt hvor som helst.

TLDR: Jeg har spørgsmål i boksen, som jeg har brug for at få besvaret. Svar på dem (tak), hvis du kan, eller peg mig i den rigtige retning.

AgamemnonFromTroy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
66
Hejsa,
Marihuana (THC) nedsætter din reaktionstid og din evne til at koordinere dine bevægelser, hvilket skyldes, at THC interagerer med cannabinoide receptorer i hjernen og nervesystemet og ikke tillader neurotransmitter-signalveje, hvilket resulterer i, at motorisk funktion begrænses, selvom det i høj grad afhænger af doseringen.
Hvad angår spørgsmålet om graviditet, er jeg ikke helt sikker, men jeg har læst på nettet, at THC kan krydse moderkagen og føre til ting som lav fødselsvægt og udviklingsproblemer.
Sulten kommer, fordi THC interagerer med de dele af hjernen, der er ansvarlige for sult, og derfor føler du dig sulten, og maden ser mere appetitlig ud.
Hvad angår stammerne, har jeg ingen anelse om forskellige stammer, men det ville give mening at have en forskel mellem de to, selvom jeg ikke ved, hvad de kunne være.
Marihuana forringer helt sikkert den kognitive og beslutningstagende kraft, selvom det afhænger af doseringen og en persons tolerance.
Jeg håber, jeg hjalp, og held og lykke med din samtale!

realh0bo

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Ok, så med hensyn til svækkelse af kognitive tankeprocesser og beslutningstagning og lignende, er der nogen grund eller forbindelse til, hvorfor nogle mennesker faktisk kører (ja, kører som i biler) bedre eller spiller sport bedre (NBA-spillere eller Track and Field), når de er berusede af THC, eller er dette simpelthen også placebo?

Jeg har en teori om, at visse typer af stoffer gør opgaver som bilkørsel og sport lettere, fordi muskelhukommelsen tager fuld kontrol over din krop, da dit sind ligesom vandrer væk, mens den ubevidste side gør alt arbejdet.

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
161
Hej @realh0bo
Jeg har røget marihuana så meget som muligt i de sidste 20 år eller deromkring, ligesom mange andre har, men måske kan jeg komme med nogle væsentlige input her.
Man skulle tro, at vi ville have mere information om denne vidunderlige plante nu. På trods af al den moderne videnskab synes jeg, at meget information er fra et "new age-kaffebarhippie"-perspektiv af typen "lad mig fortælle dig om mit LSD-flashback". Spekulativ og subjektiv, alt for kompliceret og ærligt talt ret uvidende og meningsløs. Eller myter, som er blevet gentaget igen og igen, siden vores oldeforældre blev udsat for hashgalskab. Man skulle tro, at vi havde mere analytisk information om "Rick Simpson Oil" og dens kræftbekæmpende egenskaber, men det er de ting, der ser ud til at blive fejet ind under gulvtæppet, mens nogle folk tror, at de redder planeten og bekæmper manden, mens de træffer det sunde valg ved at bruge shampoo med hampeduft.

Nå, men jeg vil gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål og tilføje, hvad jeg synes er relevant. Jeg tvivler på, at du vil finde gode "jordnære" svar nogen steder, men hvis du taler med de rigtige pot-hoveder og sorterer dine pot-hoveder fra, vil du sandsynligvis få et par dusin "chokoladeis-pizza-relateret LSD-flashback"-historier og ikke meget andet.

Sagen med marihuana er, at det naturligvis er en subjektiv oplevelse, men der er mange variabler, der påvirker dette. Potens og variation i hashen. Individuel tolerance. Rute for forbrug. Miljø og meget mere... Alle disse vil selvfølgelig have en effekt på brugerens oplevelse.

Fra da jeg begyndte at ryge, til nu, har min oplevelse af at ryge marihuana ændret sig drastisk. Jeg plejede at blive meget indadvendt til det punkt, hvor jeg fik ekstrem social angst og ikke rigtig kunne deltage i funktioner eller engagementer, som jeg normalt ville. Jeg blev ofte nervøs og lidt paranoid i offentligheden. Jeg ville som regel bare ryge mig skæv og være alene med at lytte til musik eller spille videospil. Jeg spiste masser af junkfood og faldt i en dyb, lang og forfriskende søvn. Jeg kan ikke få denne type oplevelse længere, uanset hvor meget jeg indtager, og jeg tror, det skyldes mange års eksponering og tolerance. Et fænomen, jeg har hørt beskrevet som "high school high". Erfarne brugere synes bare ikke at kunne nå dertil længere. Nogle syntetiske cannabinoider har et vist potentiale, men det, jeg ville finde behageligt, ville være alt for potent for de mindre erfarne.

I de tidlige stadier af marihuanabrug oplever jeg, at de motoriske færdigheder er stærkt påvirkede. Multitasking er næsten umuligt. Det er svært at fokusere på at fuldføre en individuel opgave - noget som en reklame kan let komme på et sidespor og fuldstændig afspore ethvert fremskridt, som om man kigger væk og helt glemmer det. I modsætning hertil oplever jeg med en tolerance og eksponering, at det kun forbedrer kognition og motoriske færdigheder. Indtagelsesmetoden spiller en væsentlig rolle her. Jeg synes, at uanset hvilket stof der er tale om, så er indånding mere et "head-high", mens det at spise et stof har en mere udtalt effekt på hele kroppen. At spise marihuana og fysisk aktivitet er en vidunderlig kombination. Indadvendthed, reduceret smerte/inflammation, koncentration og energi. Fantastisk til genoptræning af skader. Især spirituelle øvelser, for eksempel yoga eller taichi og de abstrakte teorier, der er involveret. Efter træning har man alligevel lyst til at spise og hvile. Holdsport og bilkørsel er nok bedre at undgå for den mindre erfarne bruger. Jeg synes ikke, at det gør den store forskel for de mere erfarne og tolerante. Det argument, der dukker op, er OUI og marihuanaforgiftning. Det er ikke så enkelt som en udåndingsanalyse, og en blodprøve fortæller dig ikke meget om, hvor påvirket en person er. Jeg kan have 100 gange så meget THC i blodet og har ikke røget i en uge sammenlignet med den fyr, der ikke ryger og lige har taget to sug af en bong og kørt sin bil ind i et træ. På trods af blodets indhold er han helt høj, og jeg er helt ædru.

Jeg synes, at Frit's artikel om graviditet er ret god. Jeg har ikke meget at byde ind med i den diskussion. Bortset fra gentagelsen af arkaiske myter er der virkelig ikke meget bevis mod brug af marihuana, når man er gravid. Især sammenlignet med bivirkningerne fra lægemidler - jeg kan ikke se, hvordan de stadig kan fordømme marihuana. Denne plante straffer dig ikke rigtig for misbrug, som de 'hårde stoffer' gør.

Hvad angår mæthedsfornemmelsen. Jeg tror, at det hovedsageligt skyldes indholdet af CBD og CBN, og det er her, stammerne kommer ind i billedet. Den ene stamme er højere end den anden eller omvendt med disse cannabinoider. Sativa er den højere, tyndere plante, som giver en mere energisk, stimulerende rus - mere tilbøjelig til nervøsitet, angst og paranoia, som jeg talte om. Indica er den kortere, mere buskede plante, som giver en mere "stenet" rus. Indica eller "In-da-couch" er kendt for den mere stereotype rolige, dovne, spisende og sovende rus. Personligt kan jeg ikke se den store forskel. Jeg synes, at meget af "videnskaben" omkring dette emne er indviklet og overflødig og mest bruges til markedsføring. Jeg ville ikke kalde det en binær forskel på nogen måde. Det er alt sammen ukrudt, det gør alle de samme ting, bare mere eller mindre af et udtryk for disse egenskaber. Jeg synes, det er irriterende, når folk taler i en uendelighed om, at der findes en perfekt hashsort til enhver aktivitet eller grund, man kan komme i tanke om.

Hæmning af rationel tænkning? Det har jeg aldrig troet. Som jeg sagde, er nyere brugere mere mærkbart "dumme" eller langsomme. "Skæve". Du har ret, tror jeg, når det gælder muskelhukommelse og at gøre ting ubevidst, selvom jeg ikke tror, det er på grund af belastning, jeg tror, at tolerancen/eksponeringen er synderen her. Den nye bruger er mere mærkbart neddæmpet eller hæmmet, især når det er nødvendigt at anvende sig selv i en ukendt eller ubehagelig situation. Den mere tolerante bruger vil være noget forbedret af beruselse, mens han er involveret i mindre krævende aktiviteter. Tankerne kan være langsommere, men det kan skyldes, at brugeren overvejer mange abstrakte perspektiver, måske fjollede, men ikke nødvendigvis irrationelle. I hvert fald ikke i den forstand, at det er farligt. Jeg mener, at marihuana er et af de mest godartede, vigtige og hjælpsomme stoffer for menneskeheden. Mange af disse svar vil være forskellige fra person til person, og som jeg sagde, er det hele hovedsageligt subjektivt, og den vigtigste faktor er, tror jeg, toleranceeksponering og stoffets styrke. Meget af skaden kommer fra den uvidenhed og stigmatisering, der omgiver dette emne. Den nuværende kultur og det nuværende samfund forhindrer det i at nå sit højeste potentiale. Du kan læse mellem linjerne, hvordan jeg har det med den gennemsnitlige marihuanaryger/entusiast.

Det er den type mentalitet, vi skal kæmpe med. Årelangt nonsens, der skal aflæres. På den anden side holdt jeg engang frokostpause med min chef. Han drak tre Captain Morgans og en cola. Han ryger også meget hash. Jeg røg en halv joint, og han spurgte mig, om "jeg kunne klare at gå på arbejde igen." Jeg kiggede til ham fra siden, som om... jeg var anlægsgartner, og vi var i gang med at rydde blade op om efteråret, vel at mærke. Jeg kunne skrive et ukrudtsmanifest eller sådan noget, men det er et sidespring. Jeg tror, jeg har givet dig nok for nu, sikkert mere end du har brug for. Forhåbentlig hjælper det.

Jeg kan godt lide at se ted-talks, når det er interessant, og jeg håber, at jeg kan se dine på et tidspunkt og indse, at det er dig. Held og lykke! :)