Ephedron (CAT), brug for hjælp.

DrugZ

Don't buy from me
Resident
Reaction score
5
Kan nogen hjælpe mig og fortælle, hvordan man laver (-s) ikke racemisk efedron, ville det være dejligt, hvis nogen kunne vise mig trin for trin den nemmeste måde at lave det på (en gryde).

ymaaah

Don't buy from me
Resident
Language
🇫🇷
Reaction score
53
Måske kan du lave efedron og adskille de 2 isomerer, det er en formodning, jeg ved ikke, om du kan gøre det.

flesh4fantasy

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Hvis du starter med Pseudoephedrine og arbejder omhyggeligt med at teste pH-værdien, bør du ikke få en racemisk blanding, men den rene enantiomer, the -d tror jeg.
Man arbejder kun med at ændre pH-værdien i to tilfælde:
1) når man adskiller freebasen fra den oxiderende blanding (dichromat 0,25N)
2) når man fremstiller hydrochloridsaltet
I 1) er det let ikke at hæve pH-værdien for meget, for når man ser den oxiderede blanding gå fra en mørk klar opløsning til en klam suspension med farve som mælkekaffe (mørkebrun uklar med dråber af freebase, der er synlige, når magnetomrøreren slukkes). I hvert fald ikke over 12, den blå farve på universalpapiret.
I 2) er det lidt sværere, og du skal gå meget forsigtigt frem og teste flere gange med papiret for at undgå at nå det dybrøde område. Når du tilsætter HCL-opløsningen, er pH-værdien naturligvis lav, men den stiger meget hurtigt ved saltfremstilling.
Når vandet fordamper, behøver man næsten ikke at kunne lugte HCl, i hvert fald kun lidt.
Det skyldes, at når man oxyderer efedrin af de to stereocentre, er der kun det ene i isopropilstilling tilbage, og det bevarer den oprindelige konfiguration, hvis man ikke overskrider arbejdet med base og syre.
Selv når man oxiderer med dichromat, skal man tilsætte H2SO4, men kun den mængde, der er nødvendig for at få dichromatet til at virke, og ikke mere.
Hvis du arbejder med 0,25N, kan du købe det uden mistanke, da det er koncentrationen til COD-bestemmelse, der er meget brugt i analytisk kemi.