Aluminium amalgam (Al/Hg) Summary

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1

Introduction

Here you can find detailed information about aluminum amalgam, it's producing manuals from mercury nitrate or mercury chloride. There is a mercury nitrate synthesis manual with video instructions. Mercury chloride synthesis isn't described by reason that it's produce from mercury nitrate. Aluminum amalgam is one of a number of metal amalgams that is not described here for the reason that only aluminum amalgam is mainly used in synthetic routes of illicit drug production.

What is Amalgam

An amalgam is an alloy of mercury with another metal. It may be a liquid, a soft paste or a solid, depending upon the proportion of mercury. These alloys are formed through metallic bonding, with the electrostatic attractive force of the conduction electrons working to bind all the positively charged metal ions together into a crystal lattice structure. Almost all metals can form amalgams with mercury, the notable exceptions being iron, platinum, tungsten, and tantalum. Silver-mercury amalgams are important in dentistry, and gold-mercury amalgam is used in the extraction of gold from ore. Dentistry has used alloys of mercury with metals such as silver, copper, indium, tin and zinc.
1Xc2v6WdVJ
PqusZFdRw3
Aluminum can form an amalgam through a reaction with mercury. Aluminum amalgam may be prepared by either grinding aluminum pellets or wire in mercury, or by allowing aluminum wire or foil to react with a solution of mercuric chloride/mercuric sulfate. This amalgam is used as a reagent to reduce compounds, such as the reduction of nitro compounds to amines. The aluminum is the ultimate electron donor, and the mercury serves to mediate the electron transfer. The reaction itself and the waste from it contain mercury, so special safety precautions and disposal methods are needed. As an environmentally friendlier alternative, hydrides or other reducing agents can often be used to accomplish the same synthetic result. Another environmentally friendly alternative is an alloy of aluminum and gallium, which similarly renders the aluminum more reactive by preventing it from forming an oxide layer.

RW5BmqgFpc
Aluminum in air is ordinarily protected by a molecule-thin layer of its own oxide. This aluminum oxide layer serves as a protective barrier to the underlying aluminum itself and prevents chemical reactions with the metal. Mercury coming into contact with it does no harm. However, if any elemental aluminum is exposed (even by a recent scratch), the mercury may combine with it to form the amalgam. This process can continue well beyond the immediately exposed metal surface, potentially reacting with a large part of the bulk aluminum before it finally ends.

The presence of water in the solution is reportedly necessary; the electron rich amalgam will oxidize aluminum and reduce H+ from water, creating aluminum hydroxide (Al(OH)3) and hydrogen gas (H2). The electrons from the aluminum reduce mercuric Hg2+ ion to metallic mercury. The metallic mercury can then form an amalgam with the exposed aluminum metal. The amalgamated aluminum then is oxidized by water, converting the aluminum to aluminum hydroxide and releasing free metallic mercury. The generated mercury then cycles through these last two steps until the aluminum metal supply is exhausted.
PGYKuHjRrT

Preparation methods

Al/Hg amalgam from HgCl2 in MeOH solution
Set up a two-liter flat-bottom three-neck flask, and plugged one of the necks. Arrange a reflux condenser in the center hole. The apparatus was placed on stirrer/hotplate. Cut Reynolds Heavy Duty aluminum foil into about 1" squares, to make a total of 27.5g.
6IY1yRCULm
QToCGUYNMO

5g of foil in 1" squares and 5g of foil and foil after 8-10 seconds of grinding in a Braun coffee grinder

OnwrQuCyt2
TjdFSKozyW

Closeup of foil balls and 27.5g foil in a 2000 mL flat-bottom flask

Put 5g batches into a small Braun coffee grinder and ground the foil for 8-10 seconds. The foil doesn't really get "ground", but it gets all balled up into little globs. This works amazingly well. It may sound weird to put your foil in a coffee grinder, but this is without question a breakthrough in the preparation of aluminum for the Al/Hg. Next, 400 mg of HgCl2 was dissolved in 750 mL of lab grade MeOH. When the MeOH was ready (all HgCl2 dissolved), it was also dumped in the flask and the condenser was put in place. It was stirred for 5-10 seconds every minute or so. In less than 10 minutes, faint bubbling was visible, the solution was gray, and the aluminum was distinctly less shiny. Some pieces had started to float. When the amalgam is ready, gas evolution stops.
KSfEMgrNFT

Amalgamation complete

Dry Al/Hg amalgam from Hg(NO3)2

We take 14 g of aluminum foil and tear it with our hands into pieces of 2x2, 3x3 cm in size. Be sure to tear, not cut, to increase the surface area. Place into a 3-necked round-bottomed flask and fill the foil completely with water.
Htd1eO3lo5
Now we are preparing the mercury salt. We take a mercury thermometer from the pharmacy, wrap it in paper, break it at the bottom tip. Pour all the mercury (~1-2 g) into a glass, where then add 4 mL of nitric acid (70%). Do not forget that mercury vapors are hazardous to health! To initiate the reaction, the glass had to be heated to about 50 degrees, stirring occasionally. All the mercury dissolved about for 30 minutes, and an orange gas, nitrogen oxide (IV), was released from the glass. The reaction equation is as follows:
Pipette 2 mL of the solution and place it in a round-bottom flask with foil. After about 5 minutes, the foil lost its shine, became dull, and a small layer of gray sludge (aluminum hydroxide) collected at the bottom of the flask. After 10-15 minutes, the reaction stops, this can be seen by the cessation of gas evolution.
XClBG4hTiW
We drain the liquid and rinse the foil with water 3 times.
Xyu1b86dt0
Acetic essence is often used to produce hydrogen, but I "start" the reaction to produce hydrogen with water. Less acidic medium, which means less alkali must be added later. Many people ask the question: "How to remove this water?" There is no need to remove water anywhere, it reacts with aluminum and hydrogen is obtained: 2Al + 6H2O ---> 2Al (OH)3 + 3H2

How to use it

Al amalgam (Al/Hg) is widely used in reduction organic reactions of nitro-compounds to amines. Reduction reaction is a one-pot exothermic reaction with Al/Hg with organic unsaturated compound. Aluminium, water and mercury release hydrogen gas (H2) in reaction mixture and saturate organic compounds. You can meet Al/Hg reduction in most popular reactions such as Synthesis of amphetamine from P2NP via Al/Hg (video), Complete MDMA synthesis from sassafras oil, Synthesis and extraction of d-amphetamine (Nabenhower, 1942) and so on.

Last edited:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
Ifølge wikipedia er der brug for varm og koncentreret salpetersyre til fremstilling af kviksølv(II)nitrat, eller gør det ingen forskel?
Reaktionen med varm salpetersyre ser i hvert fald mere voldsom ud, der produceres en masse gas, og det tog ikke 10 minutter.

Med kviksølv(II)nitrat og aluminium, er der så et forhold, man skal følge? Eller hvordan kan man bestemme den korrekte mængde, så man får ordentlig amalgam.

Er det en fejl at have en salpetersyreopløsning med ca. 50 mg kviksølv(II)nitrat opløst i 0,1 ml opløsning? For jeg har læst, at man skal bruge en sur opløsning for at forhindre udfældning af hydrolyseprodukter.
Eller hvilke andre muligheder er der?

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Hej
svar:

Det omtrentlige forhold er fra 1:1300 op til 1:650 (kviksølv(II)nitrat til Al i mol).
Denne syre aktiverer Al-foliens overflade for at starte reaktionen med Hg. Meget syre vil ødelægge reduktionsproduktet. Det er ikke nødvendigt at bruge.
Hvilke hydrolyseprodukter mener du?

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
ok, så det gør ingen forskel, om du tilsætter varm salpetersyre til kviksølvet eller kold og derefter opvarmer det. Sandsynligvis er den anden metode mere skånsom.

Dette er et relativt stort interval, med 50 g Al ville dette være en mængde fra 0,4 g til 0,9 g. Men nu ved jeg, hvorfor forøgelse af foderet ikke gav meget mere udbytte, alt for lidt salt til at danne amalgam. Tusind tak for det!

Er det bedre at give mere kviksølv(II)nitrat eller kun så meget som nødvendigt? Jeg har altid antaget, at amalgamdannelsen er en kædereaktion, som kun behøver et skub for at reagere fuldstændigt.
Hvad betyder meget syre? Sur opløsning betyder, at jeg har lidt mere syre end reageret i opløsningen.
Jeg opløste 21 g kviksølv i 70 ml 60 % HNO3, hvilket burde give en koncentration på 0,1 ml sur opløsning til ca. 50 mg kviksølv(II)nitrat, og jeg ville have tilsat ca. 50 ml HNO3 for meget.
Det ville være ca. 1 ml (0,5 g salt) syreopløsning til 50 g Al. Er det allerede for meget syre?
Jeg tror, det betyder monohydrat, oktahydrat og hemihydrat.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Nødvendig mængde ville være bedre, overskydende Hg-salt vil skabe mere Hg-holdigt affald.
Jeg mener overskydende syre, din mængde er ok.
Jeg tror, at et overskud af syre kan bremse Hg- og Al(OH)3-dannelsesreaktionen i overensstemmelse med Le Chateliers princip

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
Okay, jeg forstår, så jeg behøver ikke at bekymre mig om hydrolyseprodukterne, men snarere om, at den overskydende salpetersyre ødelægger min amalgamering.

Jeg gik meget teoretisk frem efter princippet om, at jeg vil have 50 mg pr. 0,1 ml opløsning, og tog denne formel og beregnede resten:
3HG + 8HNO3 --> 3HG(NO3)²+...+....
601,77g+504,08g -->1027,86g +...+...
2,93g+2,45g -->5g +...+...
5 g kviksølv(II)nitrat + 10 ml HNO3 = koncentration 0,05 g/0,1 ml
70 ml HNO3 kræver derfor 21 g kviksølv.
Af de 70 ml HNO3 skulle 17,15 g = 12,55 ml så have reageret, og resten (57 ml) ville være den sure opløsning.

Hvad ville være den bedste måde at gemme min forberedte opløsning på?
-Kan jeg destillere salpetersyren væk? Hvad ville der være tilbage, det rene kviksølvsalt? Men med den lille mængde ville det helt sikkert være for dyrt.

-Eller skal jeg hellere tilsætte kviksølv og opvarme det hele for at få en højere koncentration af kviksølvsalt og mindre syre?

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Du har lavet forkerte reaktioner og dermed mængder af reagenser. Se på mit emne ovenfor, der er en korrekt reaktion.
Forsegl den lufttæt og sæt den i køleskabet
Du behøver ikke at gøre disse procedurer, mand. Hvis du vil opløse Hg i HNO3, skal du opvarme det. Du kan bruge en tilbagesvalingskondensator for at undgå fordampning af syre.

Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
Men sir, reaktionen
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)² +NO2 + H2O
fra dit indlæg kan ikke være korrekt,
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)²+ H2 ville i så fald være den korrekte, men den burde nok være ->
HG + 4HNO3 --> HG(NO3)² + 2NO2 + 2H2O, ellers er molekyleantallet på begge sider ikke korrekt, du ville mangle et nitrogen og tre oxygen. Er du enig med mig i dette? Under alle omstændigheder dannes der nitrogendioxid (NO2), det er jeg 100% enig med dig i, jeg kunne lugte det.
Min reaktion med nitrogenoxid (NO)
3HG + 8HNO3 -->3HG(NO3)² + 2NO + 4H2O
ville også være korrekt ud fra molekylenumrene, men nitrogenoxid er lugtfri, så det kan ikke være rigtigt, min fejl.

Jeg aner ikke, hvorfor jeg kan finde så mange reaktioner for HG + HNO3, og hvilken der er den rigtige.
Jeg troede, at min opløsning ikke var rigtig, for sur, sådan forstod jeg dig i hvert fald, og jeg tænkte på to måder at "redde" min opløsning på, destillere eller koncentrere. Men...
Det ser ikke ud til at være nødvendigt alligevel, som du lige skrev.

Jeg vil så bruge den nye reaktion, hvis du er enig med mig, til beregning i fremtiden for at bestemme den korrekte mængde kviksølvsalt.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Ja, du har ret! Det er helt rigtigt. Tak for din meddelelse. NO2 er det korrekte produkt, brun gas.
3EkWQSjFeV
Åhh, undskyld for misforståelsen. Du kan fordampe syre, men brug et godt ventileret sted og brug maske med handsker!

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
101
Hej Patton, jeg prøvede at lægge min folie i kaffekværnen (i min yderste desperation), men var ikke sikker på, om det ville virke, så jeg lod de små kugler ligge, men så læste jeg dit indlæg ovenfor, og det indgød nyt håb i mig. Mit spørgsmål er, om det også kan bruges med den normale amalgameringsmetode eller kun med MeOH. Det ville være en livredder, da det er en dræber at rive al denne folie op. Tak skal du have

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Hej, Diogenes. Ja, det kan du godt.

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
101
Hvordan ved jeg, at de små kugler (lavet af kaffekværnen) er amalgameret og klar til brug? Hvilke tegn skal jeg holde øje med?

Forstår jeg også godt, at reaktionen har brug for mere folie, når jeg bruger kaffekværnsmetoden? Hvis ja, hvad er andelen ifølge din erfaring?

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
3,051
Deals
1
Farve og bobler. Når boblerne er færdige, er de klar til brug.
du skal tælle det efter masse, skære og blande i mixer, der bruges til at øge kvadratet af overfladen

diogenes

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
101
Tak Patton, jeg vil prøve det og bruge den samme vægt folie (selv om det ser meget mindre ud og er en time kortere end den tid, det tager :) ).

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
431
Jeg spekulerer på, om man kan bruge aluminiumspulver i stedet for folie eller stumper? Noget i retning af tysk mørkt pulver (200 mesh - 2 mikrometer). Hvis man blander det med kviksølvnitrat, hvad bliver resultatet så?

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
Jeg har læst, at det ikke er så godt, fordi man ikke kan få god amalgam af pulver, det reagerer for hurtigt, jeg har aldrig prøvet det selv, men folie bliver altid brugt.

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
431
Okay, interessant. Hvor har du læst det, jeg vil også gerne læse det! Jeg forventer, at reaktionen bliver ligefrem voldsom, som reaktioner normalt er med alupulver, men hvorfor skulle reaktionstiden påvirke det endelige produkt?

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
169
Beklager, at jeg ikke kan give et link, jeg tror, det var i et gammelt forum. Vi er bestemt ikke de eneste to, der mener, at jo større overflade, der kan reagere, jo bedre, men i dette tilfælde er det nok ikke tilfældet, fordi praktisk talt alle kokke altid arbejder med folie. Hvorfor præcis kan jeg ikke sige, beklager. Måske kan en ekspert her svare på, hvorfor der ikke bruges pulver, men folie her.

Reaktionen kan også gå for hurtigt. For eksempel kan en kontrolleret reaktion, der forløber jævnt over lang tid, være meget mere komplet i omdannelsen af stoffer end en kort, voldsom reaktion.

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
431
Ah, ok, jeg forstår. Jeg tænkte bare på reaktionen for at producere aluminiumamalgam. Men så er der reduktionen af P2NP ... Det er der, det pulveriserede amalgam måske er for hurtigt til at virke.

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Language
🇫🇷
Reaction score
171
Til termometerteknikken har vi kun brug for salpetersyre på 70 %? (ikke ok for 60/65/69,5% ... ikke den samme pris)